Detta är en inofficiell översättning av det ursprungliga pressmeddelandet från Beowulf Mining plc som publicerades den 7 mars 2024. Översättningen är avsedd att underlätta läsningen för en bredare publik. Det ursprungliga engelskspråkiga pressmeddelandet har företräde framför denna översättning. Det ursprungliga pressmeddelandet kan hittas här: Project Director appointed for the Kallak Iron Ore Project
Beowulf (AIM: BEM; Spotlight: BEO), och dess helägda svenska dotterbolag Jokkmokk Iron Mines AB (”Jokkmokk Iron”), har nöjet att meddela att den nyutnämnde projektchefen för Kallak Iron Ore Project (”Kallak” eller ”Projektet”) kommer att vara Dmytro Siergieiev, som börjar i rollen den 1 maj 2024.
Dmytro kommer ursprungligen från Ukraina, men har varit bosatt i norra Sverige sedan 2007 och talar flytande svenska. Han har en MSc i hydrogeologi från Kyiv National University, en MSc i geokemi och en doktorsexamen i tillämpad geologi från Luleå tekniska universitet. Sedan 2015 har Dmytro arbetat på Sweco, det ledande konsultföretaget inom arkitektur och teknik, med fokus enbart på gruvmiljöprojekt i Skandinavien och internationellt. Under denna tid har han varit uppdragsledare, affärsutvecklingschef och nu senast teamledare för Swecos gruvmiljöenhet. I denna roll har Dmytro lett ett brett spektrum av uppdrag med fokus på gruvutveckling, drift och tillstånd.
Dmytro är en skicklig projektledare med en stark teknisk bakgrund och utmärkt social kompetens. Hans närmaste uppgifter blir att övervaka och driva på den pågående Pre-Feasibility Study och miljöarbetet som förberedelse för miljötillståndsprocessen.
Ed Bowie, verkställande direktör för Beowulf, kommenterade:
”Dmytro har en utmärkt akademisk och professionell meritlista och är en idealisk kandidat för att utveckla Kallak. Han tillför dynamik och ambition, och jag är övertygad om att han kommer att bli en stor tillgång för både projektet och bolaget.
”Som projektledare är Dmytro en nyckelperson för Beowulf och vi ser fram emot att arbeta med honom och bygga upp ett team av professionella medarbetare runt honom.”